Bekendtgørelse af lov nr. 997 af 08. oktober 2004 om ungdomsskoler.
Bekendtgørelse af lov nr. 913 af 03. oktober 2000 om ungdomsskolens virksomhed.
Bekendtgørelse af lov nr. 790 af 20. november 1990 om ungdomsskolebestyrelser.
Ungdomsskolen skal give unge mulighed for at fæstne og uddybe deres kundskaber, give dem forståelse af og dygtiggøre dem til samfundslivet og bidrage til at give deres tilværelse forøget indhold samt udvikle deres interesse for og evne til aktiv medvirken i et demokratisk samfund.
Det er Ungdomsskolens formål at tilbyde et bredt og varieret udbud af fritidstilbud med det formål at udvikle elevernes personlige, sociale og faglige kompetencer. Vi skal gøre eleverne nysgerrige på læring og interesserede i at etablere nye relationer. Fagviften ændres fra år til år og tilpasses de unges forslag og ønsker og undervisningen foregår om eftermiddagen, aftenen, weekender og i ferier.
Allerød Ungdomsskole beskæftiger sig primært med skoleformens kerneydelse: almen undervisning - dvs. fritidsundervisning - samt knallertkøreskole.
Målgruppen er de 13-17 årige: fra 7. klasse og op. Undervisningen er gratis og i skoleåret 2013-14 var der indskrevet 625 elever. Personalet består af en leder, en sekretær og en seniormedarbejder. Til varetagelse af undervisningen er der ca. 60 deltidsansatte, løst tilknyttede undervisere.
- Almen undervisning
- Specialundervisning
- Knallertundervisning
- Rejsevirksomhed (i tilknytning til undervisningen)
- Andre aktiviteter, som er i overensstemmelse med ungdomsskolens formål, f.eks. sociale arrangementer (teaterforestillinger, foredrag, natbio m.m.)
Skolen har en række uformelle samarbejdsrelationer med blandt andet det lokale gymnasium og den lokale ungdomsklub.
Ungdomsskolens tilbud er rettet mod kommunens 13-17 årige unge. Kommunalbestyrelsen kan dispensere fra aldersgrænserne.
Elevbetaling
Undervisningen er gratis for eleverne, men der opkræves et beløb til hel eller delvis dækning af udgifter materialeindkøb og i forbindelse med rejser, weekendture og ekskursioner
Undervisningen er organiseret på Engholmskolen og det er ligeledes her administration er placeret. Desuden har Allerød enkelte hold på Allerød Gymnasium. Ungdomsskolen råder ikke over egne lokaler, men benytter Engholmskolens undervisningsrum. Allerød Ungdomsskole benytter ligeledes Engholmskolens servicemedarbejderfunktion.
Ungdomsskolebestyrelsen udarbejder inden for den af kommunalbestyrelsen fastsatte beløbsramme, budget for ungdomsskolevirksomheden og fastlægger på den baggrund principperne for ungdomsskolevirksomheden.
Allerød Ungdomsskoles ledelse består af en ungdomsskoleleder og en projektkoordinatar med ledelsesansvar. Ungdomsskolelederen har det overordnede administrative, økonomiske og pædagogiske ansvar.
Lederstillinger og lærerstillinger i Ungdomsskolen normeres og klassificeres i overensstemmelse med ”Aftale om lederstillinger i Ungdomsskolen” samt ”Overenskomst for lærere m.fl. i Ungdomsskolen”. Timelønnet personale ansættes af ungdomsskolelederen efter deres faglige og pædagogiske kvalifikationer. Ansættelse af timelønnede lærere omfatter kun de af ansættelsesbrevets aftalte timer.
2 repræsentanter udpeget af Byrådet
2 repræsentanter for organisationer med særlig interesse for ungdomsskolearbejdet, herunder arbejdsmarkedets parter
1 medarbejderrepræsentant
2 medlemmer valgt af eleverne ved ungdomsskolen
1 repræsentant for Fritidsnævnet, der deltager uden stemmeret
Ungdomsskolelederen er sekretær i bestyrelsen uden stemmeret. Elevrepræsentanterne har stemmeret, men må ikke deltage i afstemninger om eller overvære den del af forhandlingerne, der angår sager vedrørende enkeltpersoner.
STRATEGI FOR ALLERØD UNGDOMSSKOLE
Det er Allerød Ungdomsskoles mission
- at inspirere og hjælpe unge med at tilegne sig personlige, sociale og faglige kompetencer, der er med til at gøre dem uddannelsesparate og robuste til voksenlivet.
Det er Allerød Ungdomsskoles vision
- at de unge oplever Allerød Ungdomsskole som et attraktivt sted for læring og personlig udvikling, hvor mobilen er 2. prioritet og hvor man i høj grad kan få medindflydelse på at være ung i Allerød.
STRATEGISKE FOKUSOMRÅDER
Tre strategiske fokusområder skal medvirke til at indfri visionen om at gøre ungdomsskolen til et attraktivt sted for læring og personlig udvikling samt til at sikre ungdomsskolens arbejde og indsatser er vigtigere end nogensinde:
Fokusområderne er omsat i konkrete aktiviteter, jf. nedenfor, og der er opstillet strategiske mål for udviklingen. For alle tre fokusområder gælder, at indsatserne sker i tæt samarbejde med ungdomsskolens medarbejdere, de unge og deres forældre. Andre aktører spiller også en vigtig rolle i arbejdet med at opfylde vores vision – både internt og eksternt i kommunen, herunder folkeskolerne og andre ungdomsskoler.
Ungdomsskolen er de unges skole - og et aktivt tilvalg. Derfor er det vigtigt at tilbuddene er attraktive og matcher de unges interesser og behov, at udbyttet er tydeligt og brugbart og at der tales i øjenhøjde – i både den mundtlige og skriftlige kommunikation med de unge.
De unge skal kunne spejle sig i ungdomsskolen og have en oplevelse af, at man som ung reelt har mulighed for at få medindflydelse på ungdomsskolens virke og på sigt på ungelivet i Allerød.
Det betyder konkret, at:
En vigtig del af ungdomsskolens daglige arbejde og indsatser er, at vi er med til at præge de unge og deres selvbillede i positiv retning. Vores målgruppe – de 13-17 årige unge - er i en livsfase, som ofte er præget af forandringer, usikkerhed og tvivl om eget værd – og hvor motivation og overskud kan svinge fra dag til dag. Her kan vi som tillæg til den almene folkeskoleundervisning tilbyde dem en hjælpende hånd med at håndtere de personlige udfordringer, som der ikke bliver undervist i på skolebænken, samt sikre fritidsaktiviteter og undervisning i nærværende og anderledes rammer med højt til loftet, hvor der er plads til alle.
Ungdomsskolens fordel er, at deltagelsen sker på frivillig og lystbaseret basis. Ulempen er, at de unge oplever at være mindre forpligtede, fordi udeblivelse ikke har nogen direkte konsekvenser og dermed har lettere ved at blive væk. Vi har derfor en vigtig opgave i at sikre, at vores tilbud reelt gør en mærkbar positiv forskel for de unges selvbillede og at de oplever, at der er en tydelig personlig gevinst ved at møde op.
Det betyder konkret at:
En grundlæggende forudsætning for optimal læring er trivsel i trygge og stærke fællesskaber. Et stærkt fællesskab er bl.a. kendetegnet ved nærvær, tryghed og ansvarlighed, hvor man føler sig set og værdifuld og hvor alle har lyst til at bidrage til fællesskabet – med øje for de forskelligheder som hver enkelt har.
I ungdomsskolen har den enkelte underviser den fordel, at der er vidde rammer til læring og trivsel igennem leg og teambuildings-aktiviteter, da vi ikke er hængt op på officielle læringskrav og eksamener på samme måde som folkeskolen.
Ungdomsskoleholdene er oftest sammensat af elever fra forskellige skoler og giver mulighed for et nyt fællesskab på tværs af kommunen med andre end de sædvanlige klassekammerater – og med mulighed for at udfylde en ny og bedre rolle. Ulempen her kan være, at mange unge ikke tør møde op uden en eller flere venner under armen og det derfor kan være svært for den enkelte underviser at bryde disse mindre grupper op og få de unge til at socialisere på tværs.
Det er derfor vigtigt, at vi til enhver tid prioriterer fællesskabet.
Det betyder konkret at:
STRATEGISKE MÅL
I ungdomsskolen har vi formuleret 7 overordnede mål for vores ambition om at gøre ungdomsskolen til et attraktivt sted for læring og personlig udvikling, som vi sigter mod at nå i 2022. Løbende opfølgning på målene skal sikre, at vi er på rette vej i forhold til at indfri vores vision. Denne opfølgning sker på bestyrelsesmøder i løbet af året.
Det betyder konkret, at:
Det betyder konkret, at:
Det betyder konkret, at:
Vi har derfor som mål at være synlige og går i dialog med forældrene – især om de yngste i vores målgruppe.
Det betyder konkret, at:
Det betyder konkret, at
Det betyder konkret, at:
Ungdomsskolens aktiviteter skal i høj grad være præget af stærke fællesskaber – uanset hvilken underviser man måtte møde. Udfordringen her kan være, at vores undervisere ofte ikke er læreruddannede og ej heller har kompetencer i relationsarbejde, men blot er passionerede omkring deres fag. Vi har derfor en vigtig opgave i at klæde vores undervisere godt på til at løfte opgaven med at skabe et stærkt fællesskab for de unge.
Det betyder konkret at: